درباره وبلاگ

نماز، واقعيتي است که خداوند مهربان از باب عشق و محبت از انسان خواسته است، نماز نوراني ترين حکم در شبستان حيات بندگان شايسته الهي است. ...اینجا قدمی هرچند کوچک در راستای زنده نگاه داشتن این امر بزرگ الهی یعنی نماز است . چه بسیار شهیدانی که ما را به انجام این فریضه الهی وصیت کرده اند و چه بزرگ انسان هایی که از زمان پیامبر اسلام (ص) تا کنون همچون ابا عبد الله الحسین و یارانشان که برای زنده نگاه داشتن این دین مبین و تحقق این امر الهی یعنی نماز ، جان هایشان را فدا کرده اند . پس بیایید پاسدار زحمات این بزرگمردان باشیم .
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا درباره نماز
وصیت شهدا
احادیث موضوعی
حدیث موضوعی
آرشیو مطالب
ابر برچسب ها
لوگوی دوستان
امکانات دیگر

1 - دعاهاى وضو

1 - کسى که وضو مى گیرد، مستحب است در موقعى که نگاهش به آب مى افتد بگوید:
بسم الله و بالله و الحمدلله الذى جعل الماء طهورا و لم یجعله نجسا:
(به نام خدا، و به یارى او، حمد و سپاس مخصوص اوست که آب را پاک قرار داد، و آن را نجس قرار نداده است .)
2 - موقعى که پیش از وضو دست خود را مى شوید بگوید:
اللهم اجعلنى من التوابین ، واجعلنى من المتطهرین :
(خداوندا، مرا از توبه کنندگان و پاکیزگان قرار ده .)
3 - و در وقت مضمضه کردن ، یعنى آب در دهان گردانیدن ، بگوید:
اللهم لقنى حجتى یوم القاک ، واطلق لسانى بذکرک :
(بارالها، تو خود به من در آن روزى که با تو ملاقات مى کنم دلایلم را به من تلقین نما و زبانم را براى یاد کردنت آزاد گردان .)
4 - و در وقت استنشاق ، یعنى آب در بینى کردن ، بگوید:
اللهم لاتحرم على ریح الجنة واجعلنى ممن یشم ریحها و روحها و طیبها:
(بارالها، بوییدن بوى بهشت را بر من حرام مگردان و من را از جمله کسانى قرار ده که بوى بهشت را و پاکیهاى آن را احساس نمایم .)
5 - و در موقع شستن صورت بگوید:
اللهم بیض وجهى یوم تسود فیه الوجوه ، و لا تسود وجهى یوم تبیض ‍ فیه الوجوه :
((خدایا،صورت مرا در روزى که همه صورتها در آن سیاه است ، سفید گردان (که اشاره بهروز جزا است روزى که همه گناهکاران رو سیاه وارد مى شوند) در روزى که رویها سپید مى گردد رویم را سیاه مگردان )).
6 - در وقت شستن دست راست بگوید:
اللهم اعطنى کتابى بیمینى ، والخلد فى الجنان بیسارى و حاسبنى حسابا یسیرا:
(خداوندا،نامه اعمال من را از جانب راست به من بده ، و زندگى ابدى را از جانب چپ بهمن اعطا بفرما و در هنگام حسابرسى اعمال ، به نرمى محاسبه بفرما.)
7 - و در وقت شستن دست چپ بگوید:
اللهم لا تعطنى کتابى بشمالى ، و لا من وراء ظهرى ، و لا تجعلها مغلولة الى عنقى ، و اعوذبک من مقطعات النیران :
(بارالها،نامه اعمال من را به دست چپم مده و یا از پشت سرم ، و آن را همچون زنجیر بر گردن من نیفکن ، و به تو پناه مى آورم از پاره هاى آتش ‍ جهنم .)
8 - و موقعى که سر را مسح مى کند بگوید:
اللهم غشنى رحمتک و برکاتک و عفوک :
(بارالها، سایه رحمت و برکات و عفو خویش را بر من بگستران ).
و در وقت مسح پا بخواند:
اللهم ثبتنى على الصراط یوم تزل فیه الاقدام ، واجعل سعیى فیما یرضیک عنى یا ذا الجلال والاکرام :
(بارالها،قدمهایم را بر روى پل صراط محکم بگردان ، در روزى که قدمهاى مردم بدکار درآن مى لرزد، و تلاش و کوشش مرا در آنچه تو را از من راضى مى گرداند قرار ده ، اى صاحب جلال و کرامت )(109).



 منبع : کتاب آداب و مستحبات نماز - عباس عزیزی




برچسب ها : آداب و احکام نماز

جبیره چیست ؟

چیزى که با آن زخم و شکسته را مى بندند و دوایى که روى زخم و مانند آن مى گذارند ((جبیره)) نامیده مى شود. توضیح المسائل ، قبل از مساله 324


موارد وضوى جبیره

1- جایى که در یکى از اعضاى وضو زخم باشد،چه زخمهایى که علت درونى دارند، مانند دملها (قروح ) و چه زخمهایى که لت بیرونى دارند، مانند بریدگیها (جروح )؛
2- در صورتى که در یکى از اعضاى وضو شکستگى باشد؛
3- کسى که به خاطر چشم درد روى چشم را بسته و رساندن آب هم به چشمش ضرردارد.
توضیح المسائل ، مساله 342
4- در صورتى که آب براى بخشى از اعضاى وضویش (غیر از سه علت گذشته ) ضررداشته باشد،
مثل اینکه دستش از بند دست تا سرانگشتان رماتیسم دارد و پزشک گفته است که آب براى او ضرر دارد واما اگر آب براى تمام یک عضو ضرر داشته باشد،وظیفه تیمم است ؛ البته مى شود صورت سوم را هم یکى از مصادیق قسم چهارم دانست .
تحریرالوسیله ، ج 1، ص 53،مساله 7
5- در مواردى که به اعضاى وضو یا غسل چیزى چسبیده باشد که برداشتن آن ممکن نبوده و یا به قدرى مشقت دارد که نمى شود آن را تحمل کرد.
توضیح المسائل ، مساله 338
6- در جایى که در یکى از اعضاى وضو نجاستى چسبیده باشد که جدا کردن و تطهیر آن امکان نداشته باشد (مانند مساله 101 توضیح المسائل ).

عروة الوثقى ، احکام جبائر، مساله 23


دستور وضوى جبیره

قبل از بیان دستور وضوى جبیره یادآورى این نکته لازم است که در مواردى که وضو گرفتن براى شخص ، ضرر نداشته باشد،بایستى طبق معمول وضو بگیرد؛ولو به برداشتن جبیره باشد. و یا اگر امکان برداشتن نیست ، ولى به فرو بردن در آب مى توان آب را به پوست بدن رساند، بایستى این کار را بکند، البته به شرطى که عضو یا جبیره نجس نباشد.
توضیح المسائل ، مساله ،324، 327 عروة الوثقى ، احکام جبائر.

واما در مواردى که وظیفه گرفتن وضوى جبیره است ، دستور وضوى جبیره این است که جبیره یا در محل شستن است و یا در محل مسح کردن که احکام هر کدام ذیلا بیان مى گردد.



ادامه مطلب


برچسب ها : آداب و احکام نماز

پاسخ اول:
«اذان، اعلام قواى مادى و ملکوتى در انسان براى حضور در پیشگاه خداوند و اقامه حاضر نمودن آن قوا در محضر حضرت دوست است. با تکبیرات اولیه، اعلام مىکند که موجودات عاجزند از ثناگویى خداوند و با نفى هر الهى غیر از او، استحقاق داشتن ثنا را از غیر او نفى مىکند و با شهادت به رسالت پیامبر ـ صلىالله علیه وآله وسلم ـ به مقام شامخ آن حضرت توسل مىجوید. سپس اعلان مهیا شدن براى نماز مىکند: «حىّ على الصلاة» ، سپس سرّ نماز را اجمالاً اعلان مىکند: «حىّ على الفلاح; حىّ على خیر العمل» و آن گاه که فطرت را بیدار و قوا را مهیا کرد، تکبیر و تهلیل را تکرار مىکند تا اعتراف به عجز، در قلب مستقر شود. آن گاه با اقامه، حقایق سابقه را تصدیق و تعمیق مىکند و فطرت را باز متنبه مىسازد و آن گاه که بنده به این جا رسید اعلان حضور مىکند که «قد قامت الصلاة» . [53]
پاسخ دوم:
اذان، ندا کردن مردم و فرا خواندن آنها به سوى خداست و متذکر کردن آنها به حضرت حق است. [54]




برچسب ها : آداب و احکام نماز

حکم نماز خواندن با لباس مختص چگونه است؟ منظور از لباس مختص، لباسی است که اختصاص به قشر خاصی دارد.
 

امام خمینی(ره):

نماز خواندن با لباس مختص اشکال ندارد.

(توضیح المسائل، ص 116، م 846)

آیت الله اراکی(ره):

نماز خواندن با لباس مختص اشکال ندارد.

(توضیح المسائل، ص 156، م 840)


آیت الله بهجت(ره):

در موردی که حرام باشد فرق نمی کند هر چند مضرّ به صحّت نماز نباشد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)


آیت الله تبریزی(ره):

اگر لباس ساتر عورت در نماز باشد پوشیدن آن در غیر مورد اضطرار جایز نیست و در مورد اضطرار اشکال ندارد. والله العالم

اگر مرد لباس زنانه یا زن لباس مردانه بپوشد و در حال حاضر ساتری غیر از آن نداشته باشد و نماز بخواند نمازش صحیح است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

(توضیح المسائل، 1383، ص 133 م 854)

(مسائل المنتخبه، 1382، ص 95، م 248)


ادامه مطلب


برچسب ها : آداب و احکام نماز

پرسش: در نماز فرادا بهتر می توانم به مستحبات عمل کنم، در این صورت باز هم جماعت را توصیه می کنید؟

همه مراجع: بله، نماز جماعت مختصر، از نماز فرادایی که طول داده شود بهتر است. در روایتی آمده است: اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند، هر رکعت از آن نماز ثواب 150 نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند، ثواب ششصد نماز دارد ... و اگر عدد آنها از ده تجاوز کند، چنانچه تمام آسمان ها کاغذ، دریاها مرکب و درختان قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.

منبع: کتاب نسیم کمال، انتشارات سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان.




برچسب ها : آداب و احکام نماز

نماز قضاء، نمازى را گویند که بعد از وقت خوانده شود.

مسأله 301- انسان باید نمازهاى واجب را در وقت معیّن آن بخواند و چنانچه خداى نکرده بدون عذر نمازى از او قضاء شود گناهکار است و باید توبه کرده و قضاى آن راهم بجا آورد.

مسأله 302- در دو مورد، بجا آوردن قضاى نماز، واجب است:

الف: نماز واجب را در وقت آن، نخوانده باشد.

ب: بعد از وقت متوجّه شود نمازى که خوانده است باطل بوده.

مسأله 303- کسى که نماز قضاء دارد، نباید در خواندن آن کوتاهى کند، ولى واجب نیست فوراً آن را بجا آورد.

مسأله 304- قضاى نمازهاى روزانه لازم نیست به ترتیب خوانده شود، ولى اگر نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشاء یک روز باشد، باید به ترتیب بخواند.

مسأله 305- کسى که مى داند نماز قضاء دارد، ولى شماره آنها را نمى داند; مثلاً نمى داند چهارتا بوده یا پنج تا، چنانچه کمتر را بخواند کافى است.

مسأله 306- اگر شماره آنها را مى دانسته، ولى اتّفاقاً فراموش کرده است اگر مقدار کمتر را بخواند کفایت مى کند.

مسأله 307- نماز قضاء را با جماعت مى توان خواند، چه نماز امام جماعت أدا باشد یا قضا، و لازم نیست هر دو، یک نماز را بخوانند، مثلاً اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر یا عصر امام بخواند، اشکال ندارد.

مسأله 308- اگر مسافرى که باید نماز را شکسته بخواند، نماز ظهر یا عصر یا عشاء، از او قضا شود، باید آن را دو رکعتى بجا آورد، اگرچه در شهر خودش باشد.

مسأله 309- در سفر نمى توان روزه گرفت، حتى روزه قضاء، ولى نماز قضاء مى توان بجا آورد.

مسأله 310- اگر در سفر بخواهد نمازهایى را که در غیر سفر قضاء شده است بجا آورد، باید نمازهاى ظهر و عصر و عشاء را چهار رکعتى قضاء کند.

مسأله 311- نماز قضا را در هر وقتى مى توان بجا آورد.

نماز قضاى پدر و مادر

مسأله 312- تا انسان زنده است، اگرچه از خواندن نماز خود عاجز باشد، دیگرى نمى تواند نمازهاى او را قضاء کند.

مسأله 313- پس از مرگ پدر یا مادر، نماز و روزه هایى را که به خاطر عذرى بجا نیاورده باشد، بر پسر بزرگتر او واجب است آن نماز و روزه ها را قضاء کند.




برچسب ها : آداب و احکام نماز

ممکن است عملی صحیح باشد ولی مورد قبول قرار نگیرد، مثل جنس بی مشتری . در احادیث ، نماز برخی از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب آورده اند، که به چند نمونه اشاره می شود:

بی تفاوت ها

امام صادق (ع) فرمود: نماز کسانی که نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بی تفاوتند، قبول نیست. (1)

حرام خواران

پیامبر اکرم (ص ) فرمود: نماز حرام خواران ، مثل بنای ساختمان بر ریگ است . ((الصلاة مع اکل الحرام کالبناء علی الرمل )) (2)

بی تعهدان در خانه

رسول خدا (ص ) فرمود: نماز زنی که از درآمد شوهر بهره مند می شود ولی به مسئولیت الهی خود عمل نمی کند، پذیرفته نیست. (3)

تارکان زکات

در قرآن در اکثر موارد، پرداخت زکات را در کنار بر پا داشتن نماز آورده ، و در احادیث بسیاری آمده که نماز آنانکه زکات مال خویش را نمی دهند، پذیرفته نمی شود. (4) روزی رسول خدا (ص ) وارد مسجد شد و نه نفر را به جرم اینکه زکات نمی دادند، از مسجد بیرون کرد، سپس اقامه نماز نمود. آری ، رابطه با خدا باید در کنار رابطه با محرومان جامعه باشد.

افراد لاابالی

نماز کسی که اهل تقوا نیست ، یا رکوع و سجودش را در نماز به طور مطلوب انجام نمی دهد، پذیرفته نیست. (5)

حاقن و حاقب

حاقن و حاقب ، یعنی کسی که بول و غائط خود را نگاه می دارد و بدینوسیله به خود فشار آورده و دچار ضررهای جسمی می شود. این کار، علاوه بر زیان برای سلامتی ، در نماز هم موجب عدم تمرکز فکر می شود و حضور قلب را از بین می برد. امام صادق (ع) فرمود: نماز چنین کسانی قبول نمی شود. (6)

پیش نماز غیر محبوب

گاهی در مسجدی ، ممکن است مردم به پیش نمازی علاقه نداشته باشند و او را قبول نکنند ولی او بخاطر حفظ خود، حاضر نباشد مسجد یا پایگاه خود را رها کند. طبیعی است که چنین موردی ، موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت می شود. در روایات، نماز جماعت چنین کسانی مردود شمرده شده است. (7)

پی نوشت ها:

1- بحارالانوار، ج 84، ص 242.

2- بحارالانوار، ج 84، ص 258.

3- نهج الفصاحه، جمله 54.

4- بحارالانوار، ج 84، ص 317.

5- بحارالانوار، ج 84، ص 253 و 258.

6- محجه البیضاء، ج 1، ص 354.

7- بحارالانوار، ج 84، ص 317.

منبع: پرتوی از اسرار نماز، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی.




برچسب ها : آداب و احکام نماز

دوازده چیز نماز را باطل مى کنند که عبارتند از:
1 - از بین رفتن یکى از شروط در اثناى نماز.
2 - باطل شدن وضو یا غسل در اثناى نماز، عمداً یا سهواً.
3 - گذاشتن دستها روى هم عمداً با قصد این که جزء نماز است .
4 - گفتن ((آمین )) عمداً بعد از حمد.
5 - برگرداندن عمدى تمام بدن به پشت سر (روى بر گرداندن از قبله ).
6 - حرف زدن عمدى
7 - خندیدن عمدى (قهقه کردن )
8 - براى دنیا با صداى بلند عمداً گریه کردن
9 - کار زیادى که صورت نماز را به هم بزند
10 - خوردن و آشامیدن در بین نماز
11 - شک در رکعتهاى نماز دو رکعتى و سه رکعتى
12 - کم و زیاد کردن رکن نماز، عمداً یا سهواً




برچسب ها : آداب و احکام نماز

چرا بر تربت سجده می کنیم ؟ احکام و مسائل نمازهای مستحبی تعقیبات مشترکه
تعقیب نماز عشاء تعقیب نماز مغرب تعقیب نماز ظهر
تعقیب نماز صبح تعقیب نماز عصر آیا در هنگام سجود باید نوک انگشتان پا در زمین قرار گیرد؟ کدام انگشت ؟
احکام نماز ثواب خوانده نماز با اذان و اقامه نماز جماعت و اثرات و جایگاه آن:
کسانى که قضاى نماز بر آنها لازم نیست : احکام وقت نماز وقت فضیلت نماز مغرب و عشا
وقت مشترک نماز مغرب و عشا وقت مخصوص نماز مغرب و عشا وقت فضیلت نماز ظهر و عصر
آداب نماز جماعت حالت‌های مختلف در اتصال به نماز جماعت آموزش دعاهای وضو(دخترانه)
 آموزش دعاهای وضو(پسرانه)  سجده سهو را چگونه باید بجا آورد؟  سجده سهو در کجاها واجب می شود؟
 وظیفهء کثیر الشک چیست؟ (احکام نمـاز)  شک هایی که نماز را باطل می کند  چه موقع نماز شکسته است ( شروط هشتگانه شکسته شدن نماز)
احکام نماز شب (30 حکم)  شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد (شکیات نماز)مهم   حکم سجده و تشهد فراموش شده و نحوه انجام سجده سهو
چرا در نماز جماعت حمد و سوره خوانده نمی شود؟(احکام نماز)  نماز مسافر  اصطلاحات احکام
 قبله  شرایط مکان نماز گزار  لباس نماز گزار
 واجبات نماز  مقدمات نماز  فرق بین رکن و غیر رکن چیست؟
 آداب نماز  قرائت  قیام
 تکبیرة الاحرام  نیت  حضور قلب
 آداب قبله  اذان و اقامه  نماز اول وقت
 آداب و مستحبات نماز3  آداب و مستحبات نماز2  آداب و مستحبات نماز1
 آموزش قرائت نماز  اذان و اقامه  ادعیه افتتاحیه ، تکبیرات هفتگانه
 تفسیر سوره حمد  فسیر سوره قدر وتوحید  رکوع
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

 




برچسب ها : آداب و احکام نماز

گروهی چنین می پندارند که سجده بر خاک و یا تربت شهیدان، به معنای پرستش بوده و نوعی شرک است. در پاسخ این پرسش باید یادآور شد که میان دو جمله: «السجود للّه» و «السجود علی الأرض» تفاوت روشنی وجود دارد. اشکال یاد شده، حاکی از آن است که میان این دو تعبیر، فرقی نمی گذارند. به طور مسلّم، مفاد «السجود للّه» این است که «سجده برای خداست»، در حالی که معنای «السجود علی الأرض» آن است که «سجده بر زمین صورت می گیرد» و به تعبیر دیگر ما با سجده بر زمین، به خدا سجده می کنیم و اصولاً تمام مسلمانان جهان بر چیزی سجده می کنند در حالی که سجده آنان برای خدا است. تمام زائران خانه خدا بر سنگهای مسجد الحرام سجده می کنند در صورتی که هدف از سجده آنان خدا است. با این بیان، روشن می شود که سجده کردن بر خاک و گیاه و ... به معنای پرستش آنها نیست بلکه سجود و پرستش برای خدا به وسیله خضوع تا حدّ خاک است، همچنین روشن می شود که سجده «برتربت» غیر از سجده «برای تربت» است. از طرفی ، قرآن کریم می فرماید: «ولله یسجد من فی السماوات والأرض»1 هر کس در آسمان ها و زمین است، برای خدا سجده می کند. و نیز پیامبر گرامی می فرماید: «جعلت لی الأرض مسجداً وطهوراً»2 زمین، سجد گاه و مایه پاکیزگی برای من گردیده است.


ادامه مطلب


برچسب ها : آداب و احکام نماز


X