ممکن است عملی صحیح باشد ولی مورد قبول قرار نگیرد، مثل جنس بی مشتری . در احادیث ، نماز برخی از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب آورده اند، که به چند نمونه اشاره می شود:

بی تفاوت ها

امام صادق (ع) فرمود: نماز کسانی که نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بی تفاوتند، قبول نیست. (1)

حرام خواران

پیامبر اکرم (ص ) فرمود: نماز حرام خواران ، مثل بنای ساختمان بر ریگ است . ((الصلاة مع اکل الحرام کالبناء علی الرمل )) (2)

بی تعهدان در خانه

رسول خدا (ص ) فرمود: نماز زنی که از درآمد شوهر بهره مند می شود ولی به مسئولیت الهی خود عمل نمی کند، پذیرفته نیست. (3)

تارکان زکات

در قرآن در اکثر موارد، پرداخت زکات را در کنار بر پا داشتن نماز آورده ، و در احادیث بسیاری آمده که نماز آنانکه زکات مال خویش را نمی دهند، پذیرفته نمی شود. (4) روزی رسول خدا (ص ) وارد مسجد شد و نه نفر را به جرم اینکه زکات نمی دادند، از مسجد بیرون کرد، سپس اقامه نماز نمود. آری ، رابطه با خدا باید در کنار رابطه با محرومان جامعه باشد.

افراد لاابالی

نماز کسی که اهل تقوا نیست ، یا رکوع و سجودش را در نماز به طور مطلوب انجام نمی دهد، پذیرفته نیست. (5)

حاقن و حاقب

حاقن و حاقب ، یعنی کسی که بول و غائط خود را نگاه می دارد و بدینوسیله به خود فشار آورده و دچار ضررهای جسمی می شود. این کار، علاوه بر زیان برای سلامتی ، در نماز هم موجب عدم تمرکز فکر می شود و حضور قلب را از بین می برد. امام صادق (ع) فرمود: نماز چنین کسانی قبول نمی شود. (6)

پیش نماز غیر محبوب

گاهی در مسجدی ، ممکن است مردم به پیش نمازی علاقه نداشته باشند و او را قبول نکنند ولی او بخاطر حفظ خود، حاضر نباشد مسجد یا پایگاه خود را رها کند. طبیعی است که چنین موردی ، موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت می شود. در روایات، نماز جماعت چنین کسانی مردود شمرده شده است. (7)

پی نوشت ها:

1- بحارالانوار، ج 84، ص 242.

2- بحارالانوار، ج 84، ص 258.

3- نهج الفصاحه، جمله 54.

4- بحارالانوار، ج 84، ص 317.

5- بحارالانوار، ج 84، ص 253 و 258.

6- محجه البیضاء، ج 1، ص 354.

7- بحارالانوار، ج 84، ص 317.

منبع: پرتوی از اسرار نماز، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی.





برچسب ها : آداب و احکام نماز