احکام وقت نماز
1- اگر نماز قبل از وقت خوانده شود -حتى اگر مقدارى از آن باشدنماز باطل است و باید انسان وقتى که مى خواهد نماز بخواند به داخل شدن وقت علم داشته باشد، البته مى شود به جاى علم ، به شهادت دو نفر عادل هم اعتماد نمود -البته در صورتى که شهادت آنها از روى حس و مشاهده باشد؛ یعنى دیده باشند که سایه شاخص رو به زیاد شدن به طرف مشرق نموده است ،نه اینکه شهادت آنان نقل اذان دیگرى باشد اما شهادت یک نفر عادل کافى نیست ، حتى اگر او مؤ ذن عادلى هم باشد، بنابر احتیاط واجب کافى نیست ؛البته عده اى از فقها مى فرمایند به اذان او مى شود اعتماد کرد،ولى به هر حال به ظن و گمان به دخول وقت نمى شود اعتماد کرد، حتى براى کسانى که عذر خصوصى دارند؛ مانند کورى و در زندان بودن ، که بنابر احتیاط واجب باید نماز را تاخیر بیندازند تا علم به دخول وقت پیدا کنند و اما کسانى که عذر عمومى دارند، مانند ابرى یا غبارآلود بودن هوا، جایز است که به ظن و گمان اعتماد نمایند.
عروة الوثقى ، احکام الاوقات ،مساله 1 تحریرالوسیله ، ج 1،ص 140 مساله 16
2- به مسائل 744 745 و 746 توضیح المسائل مراجعه شود.
3- مستحب است که انسان ،نماز را در اول وقت آن بخواند و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیک تر باشد،بهتر است و اما تاخیر آن ،گاهى از جهتى لازم ، و گاهى بهتر است ،که به بعضى از موارد هر کدام اشاره مى شود.
بعضى از مواردى که تاخیر نماز از اول وقت لازم است الف ) مساله 752 توضیح المسائل ؛
ب ) مساله 753 توضیح المسائل ؛
ج ) اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه مى کند، در صورتى که ممکن است ، باید نمازگزار اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند و همچنین است اگر کار واجب دیگرى -که باید فورا آن را به جا آورد پیش بیاید، مثلا ببیند مسجد نجس است و یا کسى در معرض خطر باشد و بخواهد او را نجات دهد، که اول باید مسجد را تطهیر کرده و یا آن نفس محترمه را نجات دهد و بعد نماز بخواند و چنانچه اول نماز بخواند معصیت کرده ، اما نماز او صحیح است ، ولى احتیاط مستحب آن است که نماز را دوباره بخواند. عروة الوثقى ، اوقات الرواتب ،مساله 15 توضیح المسائل ، مساله 754
بعضى از مواردى که تاخیر نماز بهتر است 1تاخیر نماز ظهر و عصر براى خواندن نافله آنها و همچنین نماز صبح ، اگر نافله اش را قبل از دخول وقت نخوانده است ؛
2- تقدیم نماز قضا براى کسى که نماز قضا دارد؛
3- کسى که به واسطه عذرى براى نماز تیمم مى کند، هر چند مى تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى بهتر است آن را به تاخیر بیندازد تا شاید عذرش برطرف شود و اما بقیه عذرها بنابر احتیاط واجب باید تاخیر بیندازد؛
4- براى کسى که حالت اقبال و توجه در اول وقت ندارد (مثل شخص خواب آلود)؛
5- براى تحصیل کمالى براى نماز؛ مانند: انتظار جماعت یا بیشتر شدن مامومین یا حضور در مسجد و...؛
6- مسافرى که در اول وقت باید با عجله نماز بخواند؛
7- تاخیر نماز عصر و عشا به اول وقت فضیلتشان ؛
8- به خاطر گرمى هوا در ظهر که تاخیر بیندازد تا هوا خنک شود؛
9- تاخیر نماز مغرب براى کسى که روزه است و گرسنگى یا تشنگى به او فشار آورده یا کسى منتظر اوست ؛
10- تاخیر نماز صبح براى کسى که بعد از طلوع صبح مقدارى از نافله شب او باقى باشد و مى خواهد بخواند.
عروة الوثقى ، فى اوقات الرواتب ،مساله 13
قضاى نمازهاى روزانه کسى که نماز واجب خود را در وقت نخوانده -به خاطر خواب ماندن یا مستى یا بیهوشى یا...- و یا در وقت خوانده ،ولى بعد فهمیده که نمازش باطل بوده و یا در وقت به خاطر نداشتن وضو یا غسل یا تیمم نمازش را بدون آنها (فاقد الطهورین ) خوانده ، باید بعد از گذشتن وقت آن ، نماز یا نمازها را قضا نماید.
برچسب ها :