از امام موسی کاظم (ع) پرسیدند : به چه علت در نماز یک رکوع و دو سجده مقرر شده است ؟

حضرت (ع) فرمود : اولین نمازی که حضرت رسول (ص) ادا نمود ، در عرش الهی بود ، زیرا هنگامی که آن حضرت را در شب معراج به آسمان ها بردند و به نزد عرش رسید ، حق تعالی به آن حضرت ندا فرمود : ای محمد (ص) ! نزدیک چشمه ی « صاد » بیا و مساجد خود را بشوی و پاک گردان و برای پروردگار خود نماز به جای آر . پیامبر اعظم (ص) به نزدیک آن چشمه رفت و وضوی کامل به جای آورد و در خدمت پروردگار خود ایستاد.

 پس حق تعالی امر فرمود که نماز را شروع کن . چون تکبیر گفت ،خداوند سبحان فرمود : یا محمد (ص) ! بخوان « بسم الله الرحمن الرحیم » تا آخر سوره حمد .

پس فرمود : بگو « سبحان ربی العظیم و بحمده » ، حضرت سه مرتبه گفت .

پس خداوند متعال فرمود : سر بردار . چون راست ایستاد ، فرمود : پروردگار خود را سجده کن . چون درست نشست جلالت حق تعالی را به یاد آورد و بی امر او به سجده رفت و سه مرتبه تسبیح گفت .

ندا رسید ، درست بایست و قرائت بخوان ؛ پس باز امر به رکوع و سجده فرمود . چون آن حضرت سجده ی اول را به جای آورد باز جلالت پروردگار خود را به یاد آورد و بار دیگر به سجده رفت . حق تعالی فرمود : سر بردار ، خداوند تو را ثابت دارد و تشهد بخوان . چون تشهد را تمام کرد ، حق تعالی او را ندا کرد که سلام کن . آن حضرت به پروردگار خود سلام کرد و خداوند جبار به سلام آن حضرت پاسخ گفت و فرمود : « و علیک السلام ای محمد » ، با نعمت من بر طاعت من قوت یافتی ، به عصمت خود تو را به درجه ی پیامبری رسانیدم و حبیب خود گردانیدم .

سپس امام موسی کاظم (ع) فرمود : در هر رکعت یک رکوع و یک سجده بود ، چون پیامبر اکرم (ص) به علت تذکر عظمت الهی سجده ی دیگر اضافه نمود ، خداوند متعال نیز آن را واجب گردانید .

از حضرت موسی بن جعفر (ع) پرسیدند : « صاد » کدام است ؟ حضرت فرمود : چشمه ای است که از رکنی از ارکان عرش الهی جاری می شود که به آن « ماء الحیات » می گویند یعنی آب زندگانی ، چنانچه حق تعالی در قرآن مجید فرموده است: « ص والقرآن ذی الذکر » .

از امام موسی کاظم (ع) پرسیدند : به چه علت تکبیر در ابتدای نماز ، هفت مرتبه سنت شده است و به چه علت در رکوع « سبحان ربی العظیم و بحمده » و در سجود « سبحان ربی الاعلی و بحمده » می گویند ؟ حضرت کاظم (ع) فرمود : حق تعالی آسمانها را هفت و زمین ها را هفت و حجاب ها را هفت آفریده است و چون رسول اکرم (ص) به معراج رفت و به مرتبه ی قاب قوسین رسید و یک حجاب از حجاب های هفت گانه برای او گشوده شد ، یک مرتبه « الله اکبر » گفت و  هم چنین هر یک از حجاب ها که گشوده می شد یک مرتبه « الله اکبر » می گفت تا آنکه هفت حجاب برای او گشوده شد و هفت مرتبه « الله اکبر » گفت .

چون نماز معراج مؤمن است لذا مقرر کرده اند که در اول نماز هفت مرتبه « الله اکبر » گفته شود تا حجاب هایی که سبب دوری او از حضرت اقدس الهی گردیده ، از پیش او برداشته شود .

چون رسول مکرم (ص) بعد از رفع حجاب ها ، انوار عظمت و جلال حق تعالی بر دلش جلوه کرد ، اعضایش لرزید و به رکوع رفت و  گفت : « سبحان ربی العظیم و بحمده » و چون سر برداشت نوری از آن عظیم تر بر او جلوه کرد ، پس به سجده رفت و گفت : « سبحان ربی الاعلی و بحمده » ، چون هفت مرتبه این ذکر را گفت ، دهشت او برطرف شد ، به این سبب مقرر شد که این ذکرها در رکوع و سجود ، خوانده شود .





برچسب ها : داستانهای نماز