درباره وبلاگ

نماز، واقعيتي است که خداوند مهربان از باب عشق و محبت از انسان خواسته است، نماز نوراني ترين حکم در شبستان حيات بندگان شايسته الهي است. ...اینجا قدمی هرچند کوچک در راستای زنده نگاه داشتن این امر بزرگ الهی یعنی نماز است . چه بسیار شهیدانی که ما را به انجام این فریضه الهی وصیت کرده اند و چه بزرگ انسان هایی که از زمان پیامبر اسلام (ص) تا کنون همچون ابا عبد الله الحسین و یارانشان که برای زنده نگاه داشتن این دین مبین و تحقق این امر الهی یعنی نماز ، جان هایشان را فدا کرده اند . پس بیایید پاسدار زحمات این بزرگمردان باشیم .
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا درباره نماز
وصیت شهدا
احادیث موضوعی
حدیث موضوعی
آرشیو مطالب
ابر برچسب ها
لوگوی دوستان
امکانات دیگر

به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.



بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ
به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲ جامع احادیث الشیعه، ج۴، ص ۲۲




 نَومٌ عَلَی عِلمٍ خَیرٌ مِن صَلاهٍ عَلَی جَهلٍ
خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است.

نهج الفصاحه، ص ۶۳۳


 الصَّلاهُ أُنس فِی قَبرِه و فَراشٌ تَحتَ جَنبِه و جَوابٌ لِمُنکَرٍ و نَکِیر
نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.

بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۲۳۲




الصَّلاهُ زَادَ لِلمُؤمِنِ مِنَ الدُّنیا إلَی الأخِره
نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۳۲


الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال
نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.

بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۱


الصَّلاهُ سلاحٌ عَلَی الکَافر
نماز سلاح مؤمن علیه کافراست.

بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶و ۲۳۱

 مَثَلُ الصَّلاهُ الخَمسِ کَمِثلِ نَهرٍ جارٍ، عذب عَلی بَابِ أحدُکُم یَغتَسِلُ فِیه کُلَّ یَومٍ خَمسَ مَرّاتٍ فَما یَبقَی ذالِک مِنَ الدَّنَس
نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، و دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

کنز العمال، ج ۷، ص ۲۹۱ حدیث ۱۸۹۳۱



الصَّلاهُ تَسوَدُّ وَجه الشَّیطان
نماز چهره شیطان را سیاه می کند.

نهج الفصاحه، ص ۳۹۶

  لاصَلوهَ لِمَن لایُطِعِ الصَّلاه، و طَاعَهُ الصَّلاهُ أن تَنهَی عَنِ الفَحشاء و المُنکر
کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت از نماز همان دوری از فحشاء و منکر است.

بحار الانوار، ج۸۲ ص ۱۹۸


 قَال الله تَعالَی: إفتَرضتَ عَلَی أُمَّتِکَ خَمسَ صَلواتٍ و عَهدتُ عِندِی عَهداً إنَّهُ مَن حَافَظَ عَلیهِنَّ لِوَقتِهِنَّ أدخَلتَه الجَنَّهَ و مَن لَم یُحافِظ عَلیهِنَّ فَلا عَهدَ لَهُ عِندِی
خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، او را به بهشت داخل نمایم، و کسی که مراقب آنها نباشد، من تعهدی نسبت به او ندارم.

کنز العمال، ج ۷، ص۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲

 یَا أباذر! مَادُمتَ فِی الصَّلاهِ فِإنَّکَ تَقرَعُ بَابُ المُلکِ الجَبَّار و مَن یَکثُر قَرعَ بابِ المُلک فَإنَّه یَفتَح لَه
ای ابوذر! تاهنگامی  که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.

بحار الانوار، ج ,۷۷ ص۸۰ میزان الحکمة، ج ۵، ص ۳۷۷

  لایَزالُ الشَّیطان یَرعَبُ مِن بَنِی آدَمَ حَافَظ عَلَی الصَّلَواتِ الخَمسِ فَإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجرَءُ عَلَیه و أوقَعَهُ فِی العَظائِم
تا وقتی که فرزندان آدم، نمازش را به دقت و با شرایط و آداب می خواند، شیطان پیوسته از او در وحشت و هراس است؛ پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره انداخته و وی را گرفتار می کند.

بحار الانوار، ج۸۲ ص ۲۰۲

 لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟ قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ
اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی ها می ماند؟ هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود) نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید و از بین می برد.

وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۷




  قُم فَصَلِّ فإنَّ فِی الصَّلاهِ شِفاء
بر خیز و نماز به جا آور! پس همانا در نماز شفا است.

جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۲۸

 الصَّلاة کَفّارَةُ الخَطایا ثُمَّ قَرَأَ: " إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ"
نماز کفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند که :"حسنات سیئات را از بین می برد".

تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱، ص ۲۴۸

 نَوِّرُوا مَنازِلَکُم بِالصَّلاة و قَرائَةِ القُران
به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن، نورانیت ببخشید.

کنز العمال، ج ۱۵، ص ۳۹۲، حدیث ۴۱۵۱۸



مَا مِن صَلاةٍ یحضََر وَقتَها إلّا نَادی مَلَکٌ بَینَ یَدَیِ النّاسِ: أیُّها النّاس! قُومُوا إلی نِیرانِکُم الَّتِی أوقَدتُمُوها عَلی ظُهُورِکُم فَاطفَئُوها بِصَلاتِکُم
هیچ نمازی نیست مگر این که چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می کند: ای مردم! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش
کنید.
محجة البیضاء، ج ۱، ص ۳۳۹




 إنَّ الصَّلاة تَأتِی إلَی المَیِّتِ فِی قَبرِه بِصُورَةِ شَخصٍ أنوَرِ اللَّونِ یُونِسُه فِی قَبرِه و یَدفَع عَنهُ أهوالَ البَرزَخ
نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.

لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱، الحکم الزاهره، ص ۲۸۳


 إذا أقامَ العَبدُ المُؤمِن فِی صَلاتِه نَظَرَالله – عزَّ و جلّ – إلَیه
وقتی بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به او نظر می کند.

وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۱

 کَانَ رسُول الله (صلی الله علیه و اله) یَمسَحُ مَناکِبَنا فِی الصَّلاة و یَقُول: إستَوُوا و لاتَختَلِفُوا فَتَختَلِفَ قُلُوبُکم
رسول خدا (صلی الله علیه و اله) شانه های نمازگزاران را در نماز جماعت می گرفت و منظم می کرد، و می فرمود: مساوی و منظم باشید، نامنظم و جدا از هم نباشید که قلب های شما از یکدیگر جدا می شود.

جامع احادیث الشیعه، ج ۶ ، ص




برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز


آیات :
 70 - تعقیب نماز
فاذا قضیتم الصلوة فاذکروا الله قیاما و قعودا وعلى جنوبکم فاذا اطماءننتم فاقیموا الصلوة ان الصلوة کانت على المؤ منین کتابا موقوتا :
و هنگامى که نماز را به پایان رسانیدید، خدا را یاد کنید در حال ایستادن و نشستن و به هنگامى که به پهلو خوابیده اید، و هر گاه آرامش یافتید (و حالت خوف زایل گشت ) نماز را به (صورت معمول ) انجام دهید، زیرا نماز وظیفه ثابت و معینى براى مؤ منان است .(سوره نساء، آیه 103)
 71 - اجابت از طرف خداوند:
ادعونى استجب لى ان الذین یستکبرون عن عبادتى سیدخلون جهنم داخرین :
مرابخوانید که شما رااجابت خواهم کرد، آنان که از پرستش من سرباز مى زنند، بزودى در حالى که خوار باشند وارد دوزخ خواهند شد.
(سوره مؤ من آیه 60)
 72 - هنگام زیان دعا مى کند
و اذا مس الانسان ضر دعا ربه منیبا
هنگامى که انسان را ارزیابى رسد، پروردگار خود را مى خواند و به سوى او باز مى گردد.(سوره زمر، آیه 8)
 73 - پاسخ دعا:
واذا ساءلک عبادى من عنى فانى قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا ولیؤ منوا بى لعلهم یرشدون
و هنگامى که بندگان من از تو درباره من سوال مى کنند(بگو) من نزدیکم ! دعاى دعاکننده را، به هنگامى که مرا مى خواند، پاسخ مى گویم ! پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند( و به مقصد برسند).
(سوره بقره ، آیه 186)
 74 - دعا براى بیماران :
امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء
آیا جز او کسى هست که دعاى بیچاره و درمانده را اجابت نماید و عذاب را برطرف سازد.(سوره نمل ، آیه 61)
 75 - دعا در پنهانى :
ادعو ربکم تضرعا و خفیة انه لایحب المعتدین
خدا را به تضرع و زارى و در پنهانى بخوانید (و بر خلق ستم روا مدارید) که خداوند ستمکاران را دوست ندارد. (سوره اعراف ، آیه 55).
احادیث :
 853 - تاءثیر دعا
قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -:
التعقیب بعد صلوة الفجر ابلغ فى طلب الرزق
دعاى پس از نماز صبح براى جلب رزق مؤ ثرتر است .(بحارالانوار، ج 85، س 326، مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 336)
 854 - صلوات بر محمد (ص ) و اهل بیتش
قال الصادق - علیه السلام -
کل دعاء یدعى الله - عزوجل - به محجوب عن السماء حتى یصلى على محمد و آل محمد
هر دعایى که خدا با آن خوانده شود، پوشیده است ، بالا نمى رود و به هدف اجابت نمى رسد مگر این که صلوات بر محمد و آل محمد (ع ) همراه باآن باشد (اصول کافى ، - ج 2، ص ‍ 493)
 855 - فضیلت تسبیح حضرت فاطمه (س ):
قال الصادق - علیه السلام -
تسبیح فاطمة الزهراء - علیهاالسلام - فى کل یوم فى دبر کل صلاة احب الى من صلاة الف رکعة فى کل یوم :
تسبیح حضرت زهرا (س ) در هر روز در تعقیب هر فریضه نزد من محبوب تر است از به جا آوردن هزار رکعت نماز در هر روز (ثواب الاعمال ، ص 166)
 856 - تسبیح حضرت فاطمه (س ):
قال الصادق - علیه السلام -:
من سبح تسبیح فاطمة - علیها السلام - قبل ان یثنى رجله من صلوة الفریضة غفرله
کسى که در نمازهاى فریضه ، پس از سلام نماز و قبل از حرکت از مصلى ، خداوند را به تسبیح فاطمه زهرا - سیدة النساء العالمین - تسبیح کند آمرزیده مى شود.(دعائم الاسلام ، ج 1 ص 168)
 857 - نماز و دعا:
قال الصادق - علیه السلام -:
ان الله - عزوجل - فرض علیکم الصلوات الخمس فى افضل الساعات فعلیکم بالدعاء فى ادبار الصلوات
همانا خداوند نمازهاى پنجگانه را در بهترین ساعتها بر شما واجب کرد، بنابراین بعد از نمازها دعا کنید(بحارالانوار، ج 85، ص 320)
 858 - دعاى بعد از نماز
قال الصادق - علیه السلام -
من صلى صلوة و عقب الى اخرى فهو ضیف الله و حق على الله ان یکرم ضیفه
هر که نماز فریضه کند و بعد از آن تعقیب بخواند تا نماز دیگر (یعنى به خواندن دعاهایى که بعد از نماز باید خواند و قرائت قرآن و غیره مشغول گردد تا وقت نماز دیگر) پس آن بنده مهمان خدا مى باشد و حق است بر خداى - عزوجل - اینکه اکرام کند مهمان خود را. (بحارالانوار، ج 85 ص 322).
 859 - وقت استجابت دعا
قال الصادق - علیه السلام -
یستجاب الدعاء فى اربعة مواطن : فى الوتر و بعد الفجر و بعد الظهر و بعدالمغرب
دعا در چهار وقت به اجابت مى رسد: 1 - در نماز وتر 2 - پس از نماز صبح 3 - بعد از نماز ظهر 4 - پس از مغرب (بحارالانوار، 85، ص 324 روضة المتقین ، ج 12 ص ‍ 38).
 860 - نماز واجابت دعا
قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -
من ادى فریضة فله عندالله دعوة مستجابه
هرکس نماز واجبى را به جاى آورد یک دعاى مستحب نزد خدا خواهد داشت . (بحارالانوار، ج 85، ص 321).
 861 - دعاى نمازگزار
قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -
ثلاثه مواطن لاترد فیها دعوة عبد: رجل یکون فى بریة حیث لایراه احد الاالله فیقوم فیصلى و رجل یکون معه فئة فیقر عنه اصحابه فبثبت و رجل یقوم من آخر اللیل
سه مورد است که دعاى کسى در آن رد نمى شود: یکى آن مردى که در بیابان باشد و کسى جز خدا او را نمى بیند برخیزید و نماز گزارد. دیگر آن مردى که با گروهى در جنگ باشد و یاران وى بگریزند و او استوار ماند. سوم آن که مرد در آخر شب براى عبادت برخیزد.(کنزالعمال ، ج 2 - ص 102، ص 3336)
 862 - فضیلت والاى دعاى متصل به نماز
قال على - علیه السلام -
من جلس فى مصلاة ثانیا رجلیه یذکر الله - تبارک الله و تعالى - وکل الله - عزوجل - به ملکا یقول : ازدد شرفا تکتب لک الحسنات و تمحى عنک السیئات و تبنى لک الدرجات حتى ینصرف
کسى که درجایگاه نمازش بنشیند، و به ذکر خداى تعالى و به تعقیبات بپردازد خداوند فرشته اى را بر او ماءمور و موکل مى گرداند که به وى مى گوید: اى نمازگزارى که مشغول به دعا هستى ، به شرف و کرامت و فضیلت خود بیفزا (یعنى بیشتر و زیادتر دعا کن ) که از براى تو حسنات ثبت مى گردد و سیئات و بدیهایت محو و نابود مى شود و درجات براى تو افزون مى گردد و این گفتگو ادامه دارد تا وقتى که او از دعا و تعقیباتش فارغ شود (دعائم الاسلام ، ج 1 ص 165).
 863 - امام کاظم (ع ) مشغول تعقیب نماز
موسى بن جعفر - علیه السلام - انه یصلى الفجر فیعقب الى ان تطلع الشمس ثم یسجد سجدة ، فلایزال ساجدا حتى تزول الشمس و قد و کل من یترصد اوقات الصلاة فاذا اخبره و ثب یصیل من غیر تجدید وضوء
امام موسى کاظم (ع ) وقتى نماز صبح را به جا مى آورد تا طلوع آفتاب مشغول تعقیب و ذکر خدا مى شد و سالهایى که در زندان بود، غالبا پس از نماز سر به سجده مى گذاشت و تا نزدیک ظهر به دعا و ذکر حمد مشغول بود و چون فرا مى رسد برمى خاست و بدون (نیاز به ) تجدید وضو به نماز مى ایستاد.(بحارالانوار، ج 48 ص 107)
 864 - کمال نماز با صلوات
قال الصادق - علیه السلام -
ان من تما الصلوة اعطاء الزکوة (الفطرة ) کما ان الصلاة على النبى - صلى الله علیه و آله - من تمام الصلاة
همانا پرداخت زکات فطره (در آخر ماه رمضان ) مایه تمامیت روزه است چنان که صلوات بر محمد (و آل او) باعث تمامیت نماز است (یعنى نماز با صلوات و روزه بازکات فطره کامل مى شود).(وسائل الشیعه ، ج 6 و ص 221)
 865 - دعا کلید رحمت و روشنایى
قال على - علیه السلام -
الدعاء مفتاح الرحمة و مصباح الظلمة
دعا کلید رحمت الهى و روشنایى بخش تاریکى هاست (میزان الحکمه ، ج 3 ص 245).
 866 - استجابت دعا
قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -
ان الله یستجبى من عبده اذا صلى فى جماعة ثم ساءله حاجة ان ینصرف حتى یقضیها
وقتى بنده نمازش را به جماعت بخواند وحاجتى از خدا بخواهد، خداوند او را حاجت روا خواهد کرد، زیرا شرم دارد خواسته او را برنیاورد.(بحارالانوار، ج 88 ص 4)
 867 - استجابت دعا
قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -
ادعوا الله و انتم موقنون بالاجابة و اعلموا ان الله تعالى لایستجب دعاء من قلب غافل لاه
بایقین به استجابت دعاى خویش ، خداوند را بخوانید و بدانید که پروردگار - تبارک و تعالى - دعایى را که از دل غافل و بى توجه برآید، مستجاب نخواهد کرد(الاذکار، ص ‍ 356).
 868 - طلب حاجت بعد از نماز:
قال الصادق - علیه السلام -
ان الله - عزوجل - فرض علیکم الصلوات فى احب الاوقات الیه فاسئلوا الله حوائجکم عقیب فرائضکم
به درستى که خداوند نمازهاى واجب را در محبوبترین اوقات واجب کرد، پس حاجات خود را بعد از نمازهایتان بخواهید.(بحارالانوار، ج 85 ص 324)
 869 - دعا، نردبان ترقى :
قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -
کاءنه قداستغنى غنى خذوا صلاته فاضربوا بها وجهه
بنده مران بنگرید که نماز به جاى آورد، ولى درخواست حاجت نکرد و گویا از من بى نیاز است نمازش رابرگردانید و برچهره اش بکوبید(بحارالانوار، ج 82 ص 325)
 870 - تسبیح تربت :
قال الصادق - علیه السلام -
السجود على طین قبر الحسین - علیه السلام - ینورالى الارض السابعة و من کان معه سبحه من طین قبر الحسین - علیه السلام - کتب مسبحا و ان لم یسبح بها
سجده بر تربت قبر حسین (ع ) تا زمین هفتم را نور باران مى کند، و کسى که تسبیحى از خاک مرقد حسین علیه السلام با خود داشته باشد، تسبیح گوى حق محسوب مى شود، گرچه با آن تسبیح نگوید.(من لایحضره الفقیه ، ج 1، ص 268 و سائل الشیعه ج 3 ص 608)


ادامه مطلب


برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز


احادیث
 284 - قبله
قال الصادق - علیه السلام -:
اذا استقبلت القبلة فانس من الدنیا و ما فیها و الخلق و ما هم فیه و استفرغ قلبک عن کل شاغل یشغلک عن الله ؛
هنگامى که براى نماز به جانب قبله ایستادى ، دنیا و آن چه در آن است را فراموش کن و قلب خود را از هر گونه سرگرم کننده اى که تو را از خدا بازدارد، فارغ ساز.
(میزان الحکمه ، ج 5، ص 396)

 285 - نیت
قال الصادق - علیه السلام -:
ان الله یحشر الناس على نیاتهم یوم القیامة ؛
خداوند در روز قیامت ، مردم را بر نیتهایشان محشور مى کند.
(بحارالانوار، ج 70، ص 209)

 286 - تاثیر تکبیرة الاحرام
قال الصادق - علیه السلام -:
فاذا کبرت فاستصغر ما بین السموات العلى و الثرى دون کبریائه ؛
هرگاه تکبیرة الاحرام گفتى ، همه چیز را از آن چه در آسمان و زمین است درمقابل خداى کبیر و متعال ، کوچک و ناچیز بشمار، مگر کبریایى و بزرگى خداوند متعال را.
(مصباح الشریعه ، ص 91)

 287 - تقسیم نماز بین بنده و خدا
حدیث قدسى :
قسمت الصلوة بینى و بین عبدى فنصفها لى و نصفها لعبدى ؛
من نماز را میان خود وبنده ام تقسیم کرده ام ، پس نیمى از آن ، از آن من است و نیمى دیگر از آن بنده ام .
(بحارالانوار، ج 92، ص 226)

 288 - قرائت نماز
عن ...:
قلت لابى عبدالله - علیه السلام - الرجل یدخل فى الصلوة فیجود صلاته و یحسنها رجاء ان یستجر بعض من یراه الى هواه ؟قال : لیس هو من الریاء ؛
از امام صادق (ع ) پرسیدم اگر کسى نمازش را با قرائت زیبا و نیکو به جا آورد، به امید آن که حاضران که او را مى بینند مجذوب شده و راه او را در پیش گیرند (آیا به نمازش اشکال وارد مى شود؟) فرمود: این از مصادیق ریا نیست .
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 56)



ادامه مطلب


برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز

آیات
 40 - رکوع و سجود
یا ایها الذین امنوا ارکعوا و اسجدوا و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون ؛
اى اهل ایمان !در برابر خدا رکوع و سجود به جا آرید، و حضرت او را در تمام شئون حیات بنده و فرمانبردار باشید و هر کار خیرى را انجام دهید تا به رستگارى و فلاح و پیروزى و نجات برسید.
(سوره حج ، آیه 77)

 41 - ناظر به افعال
الذى یریک حین تقوم ، و تقلبک فى الساجدین ؛
همان کسى که تو را به هنگامى که (براى عبادت ) بر مى خیزى مى بیند، و حرکت تو را در میان سجده کنندگان مشاهده مى کند.
(سوره شعراء، آیات 218 و 219)

 42 - رکوع ، راهى براى توبه
...فاستغفر ربه و خر راکعا و اناب ...؛
...از این رو، از پروردگار خویش طلب آمرزش نمود و به سجده افتاد و توبه کرد.
(سوره ص ، آیه 24)

 43 - اثر سجده
واسجد و اقترب ؛
سجده نما و به خداتقرب جوى .
(سوره علق ، آیه 19)




برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز

احادیث
 1 - اهمیت نماز
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
اول ما افترض الله على امتى ، الصلوات الخمس و اول ما یرفع من اعمالهم ، الصلوات الخمس و اول ما یساءلون عنه ، الصلوات الخمس ؛

اولین چیزى که خداوند بر امت من واجب کرد، نمازهاى پنج گانه است و اولین چیزى که از اعمال ایشان بالا برده مى شود، نمازهاى پنج گانه است و اولین چیزى که نسبت به آن مورد سؤ ال واقع مى شوند، نمازهاى پنج گانه است .
(کنزالعمال ، ج 7، حدیث 1885)

 2 - برترى نماز
قال على - علیه السلام -:
اوصیکم بالصلاة و حفظها، فانها خیرالعمل و هى عمود دینکم ؛
شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى کنم ، زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شما است .
(میزان الحکمه ، ج 5، ص 468، بحارالانوار، ج 82، ص 209)

 3 - معراج مؤ من
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة ، معراج المؤ من ؛
نماز، معراج مؤ من است .
(کشف الاسرار، ج 2، ص 676، سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسى ، ص ‍ 29)

 4 - نماز نور مؤ من
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة نور المؤ من ؛
نماز نور مؤ من است .
(شهاب الاخبار، ص 50، نهج الفصاحه ، ص 396)

 5 - نشانه ایمان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
علم الایمان الصلوة ؛
علامت و نشانه ایمان نماز است .
(شهاب الاخبار، ص 59)

 6 - نماز ستون دین
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:
الصلوة عماد دینکم ؛
نماز، پایه و ستون دین شما است .
(میزان الحکمه ، ج 5، ص 370)


ادامه مطلب


برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز

اهمیت و فضیلت نماز
آیات
 1 - نماز جزء برنامه هاى حکومت اسلامى
الذین ان مکناهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور ؛
یاران خدا کسانى هستند که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را برپا مى دارند و زکات را ادا مى کنند و امر به معروف و نهى از منکر مى نمایند و پایان همه امور از آن خداست .
(سوره حج ، آیه 41)

 2 - نماز پیوند با خدا و پیوند با خلق
واقیموا الصلوة و اتوا الزکوة و ماتقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله ان الله بما تعملون بصیر ؛
نماز را برپا دارید و زکات را ادا کنید (با این دو وسیله روح و جسم اجتماع خود را نیرومند سازید و بدانید) هر کار خیرى براى خود (در سراى آخرت ) از پیش مى فرستید آن را نزد خدا خواهید یافت ، خداوند به اعمال شما آگاه است .
(سوره بقره ، آیه 110)

 3 - یکى از صفات متقین اقامه نماز است
الذین یؤ منون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون ؛
پرهیزکاران آنهایى هستند که به غیب ایمان مى آورند و نماز را برپا مى دارند و از تمام نعمتها و مواهبى که به آن هاروزى داده ایم ، انفاق مى کنند.
(سوره بقره ، آیه 3)

 4 - نماز، خصلت مؤ منین
والمؤ منون و المؤ منات بعضهم اولیاء بعض یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلوة ؛
مردان و زنان با ایمان یار و یاور همدیگرند، امر به معروف و نهى از منکر مى کنند و نماز را برپا مى دارند.

 


ادامه مطلب


برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز

بینَ الإیمانِ و الکُفرِ تَرکُ الصَّلاةِ .

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : مرز میان ایمان و کفر، ترک نماز است .

 

کنز العمّال : 18869 .




برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز

پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) :


کسانی که نماز را سبک بشمارند، خداوند برکت و بهره وخیر رااز

عمرومال آنها برمی دارد ،پاداش کارهای آنها از بین می رود، دعاهایشان مستجاب نمی شود،

هنگام مرگ با احساس گرسنگی و تشنگی و ذلّت مخصوصی ازدنیا می روند،

در برزخ شکنجه و ظلمت و فشار می چشند، در قیامت حساب سختی از آنها کشیده می شود.


(سفینه البحار – ج 20 – ص 43 )



برچسب ها : ـ آیات و احادیث نماز


X