1. توصیه به نماز شب براى رسیدن به مقام محمود (شفاعت): (و مِن الّیل فتهجّد به نافلة لّک عسى أن یبعثک ربّک مقاما مّحمودا)[1]; و پاسى از شب را ]ازخواب برخیزو[ قرآن ]و نماز[ بخوان! این یک وظیفه اضافى براى توست; امید است که پروردگارت تو را به مقامى در خور ستایش برانگیزد!
2. نماز شب همراه با ترس و امید: (تتجافى جنوبهم عن المضاجع یدعون ربّهم خوفا و طمعا و ممّا رزقنـهم ینفقون)[2]; پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور مى شود ]و بپا مى خیزند و رو به درگاه خدا مى آورند [و پروردگار خود را با بیم و امید مى خوانند و از آن چه به آنان روزى داده ایم انفاق مى کنند!
3. تمجید از کسانى که سحرگاهان از درگاه الهى طلب آمرزش و مغفرت مى کنند: (کانو قلیلا مِّن الّیل ما یهجعون * و بالأسحارهم یستغفرون)[3]; آنها کمى از شب را مى خوابیدند و در سحرگاهان استغفار مى کردند.
4. یاد نیکو از کسانى که در طول شب در سجده و قیامند: (أمّن هو قـنت ءانآء الّیل ساجدا و قآئما یحذر الأخرة و یرجوا رحمة ربّه قل هل یستوى الّذین یعلمون و الّذین لایعلمون إنّما یتذکّر أولوا الألبـب)[4]; ]آیا چنین کسى با ارزش است [یا کسى که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت مى ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو:«آیا کسانى که مى دانند با کسانى که  نمى دانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکر مى شوند.
5. نماز شب، نشان اخلاص و ادّعاى راستى در ایمان است. (إنّ ناشئة الّیل هى أشدّ وطـاً و أقوم قیلا)[5].
6. دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) به نماز شب: (یـأیّها المزّمّل * قم الّیل إلاّ قلیلا * نّصفه أو انقص منه قلیلا * أوزد علیه و رتّل القرءان ترتیلا)[6]; اى جامه به خود پیچیده! شب را جز کمى، بپاخیز! نیمى از شب را، یا کمى از آن کم کن، یا بر نصف آن بیفزا و قرآن را با دقت و تأمل بخوان.
7. توصیه به ذکر نام خدا و نماز شب: (و مِن الّیل فاسجد له و سبّحه لیلا طویلا);[7] و در شبانگاه براى او سجده کن و مقدارى طولانى از شب، او را تسبیح گوى!
8. یاد نیکو از کسانى که نماز شب به پا مى دارند و به یاد خداوند هستند، حتى از اهل کتاب: (من أهل الکتـب أمّة قآئمة یتلون ءایـت اللّه ءانآ الّیل و هم یسجدون)[8]; آنها همه یکسان نیستند; از اهل کتاب، جمعیتى هستند که ]به حق و ایمان[ قیام مى کنند و پیوسته در اوقات شب، آیات خدا را مى خوانند، در حالى که سجده مى نمایند.
بعد از ذکر آیات قرآن درباره نماز شب، شایسته است محتواى برخى از احادیث را در فضیلت نماز شب نیز بیان کنیم. در روایات آمده است که: نماز شب شرف مؤمن است، باعث صحت بدن و کفاره گناهان و برطرف کننده وحشت قبر مى باشد، روى را سفید و بوى را پاکیزه و روزى را جلب مى نماید و... .[9]
[1]. اسراء، آیه79.
[2]. سجده، آیه16.
[3]. ذاریات، آیه17ـ18.
[4]. زمر، آیه9.
[5]. مزمل، آیه6.
[6]. همان، آیه1ـ4.
[7]. انسان، آیه26.
[8]. آل عمران، آیه113.
[9]. ر.ک: شیخ عباس قمى، سفینة البحار، ج5، ص159.





برچسب ها : پرسش و پاسخ در باره نماز