واجبات نماز عبارتند از:

1. نیت

2. تکبیرة الاحرام

3.قیام

4. رکوع

5.سجده

6.قرائت

7.ذکر

8.تشهد

9.سلام

10.ترتیب

11. موالات.

برخی از واجبات نماز رکن است : یعنی اگر انسان آن را به جا نیاورد،یا در نماز اضافه کند،عمداً باشد یا روی اشتباه ،نمازش باطل می شود. بعضی از آنها رکن نیست، یعنی اگر عمداً کم یا زیاد گردد نماز باطل می شود.

نماز 5 رکن دارد:

1.نیت

2. تکبیرة الاحرام

3. قیام « درموقع گفتن تکبیرة الاحرام وقیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن قبل از رکوع »

 4. رکوع

5. دو سجده .

پسران ومردان باید حمد وسوره را در نماز صبح،مغرب وعشاء بلند بخوانند. دختران وزنان می توانند حمد وسوره نماز صبح،مغرب وعشاء رابلند بخوانند ولی اگر نامحرم صدای آنها را می شنود باید آهسته بخوانند. درنماز ظهروعصر، همه باید حمد و سوره را آهسته بخوانند.

 نمازصبح دو رکعت است.

نماز ظهر چهار رکعت است.

نماز عصر چهار رکعت است .

 نماز مغرب سه رکعت است .

 نمازعشاء چهار رکعت است .

                                                      قرائت صحیح

همه می دانیم نماز به زبان عربی خوانده می شود. بنابراین لازم است حروف نماز به عربی تلفظ شود. بهتر است تلفظ این 9 حرف را نزد یک استاد قرآن یا ازطریق نوارهای آموزش نماز یاد بگیریم.

                                              ث ، ح ، ذ ، ص ، ض ، ط ، ظ ، ع ، غ

تلفظ این حروف در عربی و نیز در نماز با تلفظ آنها در فارسی تفاوت دارد. به طور مثال اگردرنماز به جای حرف «ظ» در کلمه ای حرف «ز» را تلفظ کنیم،معنی کلمه عوض می شود و نماز باطل می گردد. درعربی «عظیم» یعنی «بزرگ» ولی اگر این کلمه را درست تلفظ نکنیم و بگوییم «عزیم» معنا تغییر می کند و می شود «سرسخت» بنابراین در تلفظ حروف عربی به ویژه این 9 حروف باید خیلی  دقت کنیم.

                                                  چرا نماز می خوانیم؟

 نماز یکی از عبادت های روزانه مسلمانان است. ما مسلمانان به شکرانه نعمتهای خداوند وبرای اطاعت از پروردگار، نماز می خوانیم . نماز از تکالیف های واجب ویکی از فروع دین اسلام است. اهمیت آن به اندازه ای است که ستون دین به شمار می آید. انجام این عبادت باید با وضو، با طهارت و به زبان عربی باشد.

نمازهای روزانه هفده رکعت است ودر پنج نوبت خوانده می شود. غیر از نماز های واجب روزانه نمازهای دیگری هم مانند نماز جمعه ، نماز عید و نماز های مستحبی وجود دارد . نماز را هم به تنهایی می خوانند وهم به شکل گروهی که به آن نماز جماعت می گویند و پاداش بیش تری دارد.

نماز یکی از برنامه های تربیتی اسلام است. اگر درست وبا همه شرایط خوانده شود ، به تعبیر قرآن کریم از زشتی ها و گناهان جلو گیری می کند. کسی که روزی پنج نوبت در پیشگاه خدا سربه سجده می گذارد و به نیایش و پرستش او می پردازد کمتر به دنبال فساد وگناه می رود. در این عبادت نماز گزار رو به کعبه می ایستد خدا را یاد می کند ، اورا می ستاید واز او کمک می خواهد. این عبادت دل را آرامش می دهد. اضطراب را می کاهد و انسان را به خدا نزدیک ونزدیک تر می کند.





برچسب ها : نماز